یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

انتقاد از توسعه اينترنت و پهناي باند

پهناي باند

یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۷:۰۰


برخي کارشناسان بر اين باورند که افزايش پهناي باند اينترنت که سبب شده امروز تصاوير و ويديوها بعضا بدون دغدغه‌ي سرعت قابل تماشا شوند، مرهون اقدامات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و سازمان‌هاي متبوع آن است اما با وجود اين برخي هم معتقدند اين افزايش پهناي باند تنها دغدغه اين وزارتخانه بوده و به نوعي اين اقدام را زير سوال مي‌برند.

وايمکس نيوز- حسينعلي حاجي دليگاني - نماينده مجلس شوراي اسلامي- چندي پيش با انتقاد از اقدامات وزارت ارتباطات در زمينه توسعه اينترنت و پهناي باند اظهار کرده بود: تنها دغدغه اين وزارتخانه در سال‌هاي اخير افزايش پهناي باند بوده است انگار که اتوبان و فرودگاه ايجاد کنيم اما براي استفاده چه کسي؟ براي اينکه افراد خارجي در آن مانور بدهند؟ مگر بنا نبود فضاي مجازي را مديريت کنيم و بعد اتوبان و فرودگاه بزنيم؟

وي همچنين گفته بود: امروز به دليل گستردگي و فراگيري فضاي مجازي ضرورت استفاده از قابليت‌ها و امکانات آن براي همه افراد و سازمان‌ها ضروري به نظر مي‌رسد و بسياري از فعاليت‌هاي روزمره بدون استفاده از اين شبکه امکان‌پذير نيست. امروز فضاي مجازي نسل سوم ديگر فضاي مجازي نيست بلکه حقيقت مجازي است و ما بايد با اين واقعيت هوشمندانه و فعالانه مواجه شويم نه اينکه آن را فقط فيلتر کنيم بلکه بايد آن را بشناسيم و از آن درست استفاده کنيم.

در پاسخ به اين اظهارات و اينکه آيا افزايش پهناي باند اقدام کوچکي بوده و يا پيشرفت در حوزه اينترنت و فضاي مجازي بدون آن ممکن بوده است، با برخي از صاحب‌نظران حوزه گفت‌وگو کرديم.

محمدرضا کريمي - رييس کميسيون اينترنت سازمان نظام صنفي رايانه‌اي تهران - راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات را يک قدم بسيار بزرگ مي‌داند و مي‌گويد: پيش از اين عملا براي هر ارتباطي از اينترنت استفاده و يک هزينه را پرداخت مي‌کرديم. بايد ديد اگر شبکه ملي اطلاعات نبود، ما چه اندازه به افزايش پهناي باند اينترنت بين‌الملل احتياج داشتيم. شبکه ملي اطلاعات باعث شد بسياري از افزايش پهناي باند مورد نياز که اگر اتفاق نمي‌افتاد، سرويس‌ها دچار اختلال مي‌شد، به جاي اينکه صرف پهناي باند بين‌الملل شود، در شبکه ملي اطلاعات صورت بگيرد و گردش اطلاعات در آنجا انجام شود.

از طرفي علي توسلي - نائب‌رئيس کميسيون اينترنت سازمان نظام صنفي رايانه‌اي تهران - هم معتقد است يکي از اقدامات مثبت وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، افزايش حجم پهناي باند بوده و با بيان اينکه منصفانه نيست اگر بگوييم افزايش پهناي باند تنها دستاورد وزارت ارتباطات بوده است، مي‌گويد: واقعيت اين است که اين پارامتر اهميت زيادي دارد زيرا بدون اين پارامتر ساير مسائلي که به حوزه اينترنت مربوط هستند، موضوعيت پيدا نمي‌کند؛ بنابراين اين ايراد به وزارت ارتباطات وارد نيست. زيرا روي افزايش پهناي باند خوب تمرکز شده و اين تمرکز بجا بوده است.

اما باقر بحري –نائب‌رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي تهران- معتقد است منصفانه نيست از افزايش پهناي باند در دولت يازدهم چشم‌پوشي کنيم و مي‌گويد: برخي اقدامات کليدي هستند و افزايش پهناي باند نيز جزو موارد کليدي بوده است. افزايش پهناي باند موضوع بزرگي است و حتي هنوز هم جاي زيادي براي گسترش دارد، اما همين مقدار افزايش نيز باعث افزايش رونق کسب و کار در جامعه شده است. بنابراين افزايش پهناي باند کار کوچکي نيست، البته با برداشتن اين قدم بايد قدم‌هاي بعدي نيز برداشته شود.

اقداماتي مانند راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات، رفع انحصار اينترنت نسل‌هاي سه و چهار و يا افتتاح طرح‌هاي مخابراتي بخشي از اقدامات موثر وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات محسوب مي‌شود. با وجود اين کارشناسان فناوري اطلاعات اذعان دارند که افزايش پهناي باند نقشي کليدي در گسترش فضاي مجازي حاکم ايفا کرده است. همچنين اگرچه شبکه ملي اطلاعات نياز به پهناي باند بين‌الملل را کاهش داده است، اما بدون افزايش پهناي باند، شايد بسياري از پيشرفت‌هاي امروز ممکن نبود.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو